AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
Az OsztrákMagyar Monarchia XIX. század középi közel 40 milliós népessége vallási szempontból 7, nyelvi-etnikai szempontból pedig 12 nagy csoportra oszlott. A nyelvi-etnikai csoportok közül ismeretes módon egyetlenegy sem alkotott abszolút többséget. Legtöbben, mintegy 78 millióan a németek voltak, de az ô arányuk is alig haladta meg a 20 százalékot. A birodalom nagy kérdése a XVIII. század végétôl az volt, hogy melyik az a kormányzati forma és közigazgatási struktúra, amelynek keretében ez a heterogén népesség optimálisan irányítható, és amely egyben a tucatnyi etnikai csoport számára is elfogadható. A XVIII. század végétôl, amikor a modern nacionalizmus a térségben is terjedni kezdett, 1918-ig, amikor a Monarchia elemeire hullott, erre nézve nagyon sok, félszáznál is több elképzelés, tervezet látott napvilágot. Ezek többsége a birodalom valamiféle föderalizálásában látta a megoldást. Elôadásunkban ezeket a föderalizálási elképzeléseket tekintjük át.
Frantisek Palacky emlékére készült érme
A Habsburg Birodalom föderalizálásának elsô programját nem mint gyakran
olvasható a cseh Frantisek Palack´y (17981876) vagy valamely szláv
kortársa, hanem a magyar Wesselényi Miklós (17961850) dolgozta ki. Magyarul
1843-ban, németül pedig 1844-ben megjelent munkájában (Szózat a magyar és a szláv
nemzetiség ügyében) az erdélyi báró ugyanis nemcsak társadalmi reformokra, hanem a
birodalom államszerkezetének és nemzetiségpolitikájának a módosítására is
javaslatot tett. Wesselényi a Monarchia szláv népeinek nemzeti ébredését, a
pánszláv törekvéseket, az orthodox hit összetartó erejét, s az ezekkel manipuláló
orosz expanzionizmus kialakulását egyaránt érzékelte. A birodalom szláv népei és
az orosz nacionalizmus szétválasztása érdekében ezért a szlávok helyes és
méltányos követeléseinek teljesítését, valamint annak nyilvánvalóvá
tételét ajánlotta, hogy mi szlávokat sem nem gyűlöljük, sem meg nem vetjük,
sôt rokon érzettel óhajtjuk ôket, mint testvéreinket ölelni. Álladalmi
szövetsége, amellyel a bécsi centralizmust felváltani kívánta, négy
egységbôl állt volna: német alkotmányos test a szlovének lakta
tartományokkal együtt, Cseh- és Morvaország, Galícia tisztán lengyel
tartományként, Lombardia és Isztria olasz része s végül a Magyar Királyság
Horvát-Szlavóniával, sôt Dalmáciával együtt. Az ilyen módon átalakított
Monarchiához szoros szövetségi szálakkal, de független államként kapcsolódott
volna Oláhország és Moldva egy francia eredetű uralkodóval az élén,
valamint egy bolgárbosnyákszerb szláv vagy illyr királyság az
osztrák uralkodóház egyik tagjával a trónján. Ha Ausztria ily saját
nemzetiségeken alapult országokból s nemzetekbôl álló s rokon érdekek s közös
uralkodójuk iránti buzgóság által anyagilag s szellemileg összeforrott alkotmányos
hatalom lenne vélte a báró azon keblébeni sok idegen elem, mely most
egymással s vele ellenségesen áll szembe s mely közt van, mi veszéllyel fenyegeti
biztos frigyesévé s ereje mindannyi tényezôjévé válnék. Az orosz befolyás
szláv népességére megszűnnék, mert attól nem volna többé mit reménylniök, s
alkotmányos állásukban oly áldást bírnának, mit azon korlátlan hatalomtól nem
várhatnának.
Wesselényi reformjavaslata azonban nemcsak azért érdemel figyelmet, mert elsôként
vetette fel a Monarchia föderalizálásának szükségességét, hanem azért is, mert
minden kiválósága ellenére pontosan tükrözte a XIX. századi magyar nemzeti és
nemzetiségpolitikai gondolkodás árnyoldalait. Bár az olaszok, a lengyelek és a csehek
egyenjogúságát a németekkel és a magyarokkal a báró elismerte, sôt a
polgári léttel bíró horvátok Magyarországon, a szlovének Ausztrián, s
a szászok Erdélyen belüli különleges jogállásának a biztosítását is támogatta,
nagyvonalúsága ezen a ponton véget ért, s a többi nemzetiség politikai entitásként
való megkülönböztetését, területi különállását vagy akár csak nyelvük
használatát a közigazgatásban megengedhetetlennek tartotta, s ezeket egy lázas
agy vagy vétkes vágy szüleményének nevezte. Különösképpen ellenezte az
ilyen lépéseket a történelmi magyar állam határain belül, amelynek népei közül
egyedül a magyart fogadta el államalkotónak, polgári alkotmányunk s
államunk fenntartására alkalmasnak. A nemzetiségi nyelvek használatát
kivéve a horvátot ezért csak olyan mértékben tartotta megengedhetônek, hogy
azáltal a magyar nyelv terjesztése s mindenki általi megtanulása
ne
gátoltassék.
Wesselényi Miklós és Ljudovit Gaj
Törvényhozásban és igazgatásban egy országon belül, szögezte le, több
nyelv nem létezhetik.
Wesselényi politikai elemzésének és jövôképének másik gyenge pontja, hogy az
orosz-pánszláv veszélytôl eltérôen a németség részérôl várható expanzív
törekvéseket nem sejtette meg, s németség és magyarság között problémamentes
jövôbeli kapcsolatot feltételezett. Magyarhon s a magyar nemzet vélte
védbástyája lehet Némethonnak s Európának az orosz hatalom ellen, s
ezért Európának, de különösen a németségnek szoros érdekében fekszik
Magyarhon fenntartása s erôsödése.1
A Habsburg Birodalom államszerkezeti reformjára vonatkozó azon elképzeléseket,
amelyek Wesselényi javaslatán túllépve a szlávok egyenjogúságát hangoztatták és
perspektivikusan a birodalom szláv irányítás alá helyezésében gondolkodtak,
összefoglalóan ausztroszlávizmusnak nevezzük. Az ausztroszlávizmus elsô
képviselôje bár konkrét föderalizálási terv nem fűzôdik a nevéhez
a szlovén Bartholomeus Kopitar (17801844) volt. A bécsi udvari könyvtáros
ugyanabból indult ki, mint Wesselényi: reális veszélyként fogta fel az
orosz-pánszláv expanziót, és a Habsburg Birodalom új, történelmi missziójának
tartotta ennek feltartóztatását. Annak megválaszolásában azonban, hogy a birodalom
hogyan felelhetne meg ennek a feladatának, eltért felfogása a magyar
arisztokratáétól. Német magyarolaszcsehlengyel pentarchia
helyett a birodalom numerikus többségét alkotó szlávok befolyásának növelését, s
annak érdekében, hogy ez zökkenômentesebb lehessen, az orthodox népek önkéntes
katolizálását javasolta.2
Az 1840-es évek elsô felében megjelent az ausztroszlávizmus a cseh politikai
irodalomban, mindenekelôtt Karel Havlicek (1821 1856) publicisztikájában.
Az osztrák Monarchia írta a cseh zsurnalizmus elsô nagy alakja 1846-ban
a legjobb garancia az illyrek és a mi nemzetiségünk megtartására, s minél
nagyobbra nô az Osztrák Császárság hatalma, annál biztosabb lesz a mi
nemzetiségünk helyzete.3
Kép: Jellasics horvát bán
A Habsburg Birodalom átalakítását célzó
föderatív elképzelések harmadik 1848 elôtti típusa, amelyet nagyhorvát gondolatnak
vagy kissé történelmietlenül, hiszen az osztrákmagyar dualizmus csak
késôbb alakult ki horvát trializmusnak is szokás nevezni, az illyrizmus egyik
válfajaként definiálható. Az illyrizmus eredendôen nem a Monarchia strukturális
reformjára, hanem az összes délszláv nép Monarchián kívüli egyesítésére
törekedett orosz, illetve oroszszerb támogatással. Ezzel párhuzamosan kialakult
azonban a délszláv egységtörekvéseknek egy olyan ága is, amely a Monarchián belül,
horvát vezetéssel képzelte el a délszlávok egy részének, fôleg a katolikusoknak az
egyesítését. Ennek elsô komolyan vehetô programját gróf Janko Draskovic (1770
1856) publikálta 1832-ben. Draskovic elképzelése szerint elôször Horvát-Szlavónia
és Dalmácia egyesülésének kellett volna bekövetkezni (Háromegy Királyság). A
második lépés a Határôrvidék és Fiume horvát ellenôrzés alá helyezése, a
harmadik pedig Szlovénia és Bosznia csatlakozása lett volna. S végül az utolsó:
Illíria, azaz a Nagy-Horvát Királyság megalapítása a Monarchián belül.4 Az 1840-es
évek elejére a horvát vezetô körökben ez az irányzat jelentôs teret nyert. Mint
reálpolitikai célkitűzést 184243-tól lényegében maga Gaj, az illyrizmus
alapító atyja is elfogadta, noha a Monarchián kívüli nagy délszláv állam
koncepcióját teljesen nem adta fel, s titkos orosz és szerb kapcsolatait továbbra is
fenntartotta.5
Az 184849-es forradalmi idôszak a Monarcia föderalizálásának és ezzel
összefüggésben az ausztroszlávizmus továbbfejlôdésének a szempontjából egyaránt
különleges jelentôséggel bírt. A megrendült birodalmi keretek és társadalmi rend a
Monarchia legtöbb népcsoportjának, s ezen belül még a különbözô politikai
irányzatoknak a képviselôit is igen sok válságmenedzselô, rövidebb vagy
hosszabb távú megoldásokat kínáló program kidolgozására indították.
A jeles cseh történész és politikus, Frantisek Palacky (17981876) tevékenysége
a föderalizmus és az ausztroszlávizmus szempontjából egyaránt kitüntetett figyelmet
érdemel. Ô volt az, aki az ausztroszlávizmusnak új és maradandó értelmet adva
nemcsak az orosz-pánszlávizmus, hanem a pángermanizmus és a nagynémet
Mitteluropa-tervek elleni védekezést is a Habsburg Birodalom feladatává kívánta
tenni. A frankfurti német nemzetgyűléshez intézett 1848. április 11-i
válaszlevelében klasszikus érvénnyel fejtette ki, hogy az Orosz Birodalomtól nyugatra
élô, származás, nyelv, történelem és szokások tekintetében egyaránt olyannyira
különbözô Duna-menti szlávok, románok, magyarok és németek külön-külön
valamennyien gyengék ahhoz, hogy sikeresen ellenálljanak az ôket Keletrôl és
Nyugatról egyaránt fenyegetô hódító törekvéseknek, s hogy erre csak akkor lesznek
képesek, ha ellentéteiket félretéve egymással szoros szövetségre lépnek. Ezen
együttműködés kereteinek a biztosítása írta az Osztrák
Császárság történelmi feladata, amelyet, ha nem létezne már
régóta, akkor Európa és az emberiség érdekében éppen ezért minél
elôbb létre kellene hozni.6
A németellenes tartalommal kiegészített ausztroszlávizmus persze korántsem
tekinthetô puszta altruizmusnak. A pángermán törekvésekkel való szembefordulás és
a Monarchián belüli szlávok szolidaritásának erôsítése ugyanis a legteljesebb
mértékben fedte a cseh nemzeti érdeket Ausztriában világított rá a cseh
ausztroszlávizmus ezen vonására egyik 1848. márciusi cikkében maga Havlícek
együtt vagyunk szláv testvéreinkkel, az illyrekkel és a lengyelekkel, s nekünk
itt mindig természetes túlsúlyunk lesz, míg a Német Szövetségben egy
jelentéktelen, a németek által elborított és hanyatlásra ítélt toldalék lennénk.
Ausztriának egy teljesen önálló és teljesen független erôs császárságnak kell
lennie, amelyben mi szlávok végre dicsôséget szerezhetünk magunknak.7
E gondolatok, s konkrétan a frankfurti nemzetgyűlés azon indítványa elleni
tiltakozás jegyében, amely a Monarchia összes örökös tartományát, tehát a
cseh-morva területeket is a német birodalomba kívánta olvasztani, hívta össze
Palack´y az úgynevezett elsô szláv kongresszust, amely 1848. május 31-én kezdte meg
tanácskozásait Prágában. A kongresszus 340 küldötte sok szempontból természetesen
igen különbözô nézeteket képviselt. Abban azonban túlnyomó többségük
egyetértett, s az Európa népeihez, illetve Ferdinánd császárhoz intézett
kiáltványaikban ezt hangsúlyozták is, hogy ebben a föderációban a szláv népeknek
ugyanolyan jogokat kell élvezniük, mint a németeknek és a magyaroknak.8
A föderalizmus lehetséges konkrét formáiról a forradalmi idôszak néhány
hónapja alatt igen sok elképzelés látott napvilágot. Maga Palacky három tervezetet
is közzétett. 1848. szeptemberi javaslatában a hagyományos cseh állapotnak
megfelelôen és Wesselényi elképzeléséhez hasonlóan még a történeti, s nem
a nemzetiségi elvet vette alapul. Magyarországot nem számítva, amelynek
különállását elismerte, így négy nagy politikai-adminisztratív egység
kialakítását javasolta. Ezek a következôk voltak: Német-Ausztria, Csehország
Morvaországgal és Sziléziával együtt, de Szlovákia nélkül, Lengyelország, azaz
Galícia és Bukovina, valamint a dalmát és szlovén területek Illyria néven.
Wesselényi elképzelésétôl ez a terv két lényeges pontban tért el: abban, hogy a
szlovén területeket elválasztotta Ausztriától, és Dalmáciával együtt külön
egységnek ismerte el ôket, valamint abban, hogy az olasz szeparatizmus sikerét
feltételezve olasz tagállammal nem számolt. Az ugyancsak csehországi, de német Ludwig
von Löhner (18121852) néhány héttel késôbbi tervezetének az alapja Palack´y
tervezetéhez hasonlóan a történetiség volt. A kettô közötti különbség abban
állt, hogy Dél-Tirol, Isztria és Dalmácia összevonásával Löhner egy ötödik,
olasz nemzeti egység létrehozását is tervbe vette.
1848 ôszén, ugyanazokban a hetekben, amikor Palack´y és Löhner a maguk történeti
elvű reformelképzeléseiket közzétették, a birodalom elsô olyan föderációs terve
is megszületett, amely a történeti államkereteket felbontva a nyelvi-nemzetiségi
különbségeket tekintette meghatározónak. A horvát Ognjeslav Ostrozinski
(18171890) 1848 októberében hét nyelvileg-nemzetiségileg többé-kevésbé
homogén területi egység kialakítását javasolta: németet, csehet és szlovákot,
magyart, délszlávot (szerb, horvát, szlovén), lengyelt, románt és olaszt. A
történeti elvtôl eltávolodva 1849 elején papírra vetett második tervezetében
Palack´y immár ugyancsak nemzetiségi alapra helyezkedett. Ô azonban Ostrozinskitôl
eltérôen két délszláv tagállammal számolt: a szlovén Illyriával s a horvát,
dalmát és szerb (Vajdaság) Jugoszláviával. A késôbbiekben Palack´y ezen is
változtatott, s 1849 decemberében közzétett harmadik tervezetében a két délszláv
egységet eggyé vonta össze.9
Azoknak a politikai gondolkodóknak a sorát tehát, akik a Habsburg Birodalom
föderalizálását a történeti államkeretek helyett a nemzetiségi hovatartozás
alapján képzelték el, a horvát Ostrozinski és a cseh Palack´y nyitották meg.
Teljesen következetesek azonban még nem voltak. Tervezeteik feltűnô hiányossága,
hogy a rutének egyenjogúságát részben elmaradottságuk, részben a lengyelek
ellenállása miatt ôk sem ismerték el. Elképzelésükben ezen túlmenôen
problematikusnak tartható az is, hogy a dészlávok, valamint a csehek és a szlovákok
olyan nemzeti egységével számoltak, amely sem addig, sem akkor nem létezett, s
amelynek a jövôje éppen ezért legalábbis kétségekre adhatott volna okot. Végül
mint egészen nyilvánvaló ellentmondás, illetve következetlenség megemlíthetô az
is, hogy miközben Magyarországot mintegy magától értetôdôen etnikai alapon
osztották fel, a szudétanémetek elválasztása a csehektôl és a morváktól fel sem
merült tervezeteikben.
A Monarchia föderalizálásának átfogó tervei mellett tovább élt a horvátok
trialista elképzelése is egy Magyarországtól független, de a birodalmon belüli
délszláv egység létrehozásáról. 1848 márciusában egy horvát küldöttség
vezetôjeként ezt kérte az uralkodótól Gaj, s ebben a szellemben kezdte meg báni
működését 1848 áprilisában Jellaci´ce (18011859) is. A júniusban
ülésezni kezdô horvát parlament kiáltványai és határozatai hangsúlyozták, hogy a
horvát nép a történeti hármas királyság örökösének tekinti magát, s mint ilyen
a birodalom összes délszláv népcsoportjának, illetve délszlávok lakta területeinek
beleértve a Vajdaságot, a Határôrvidéket, Karintiát, Kamiolát és
Stájerország szlovének lakta részét az egyesítésére törekszik.10
A forradalmak utáni osztrák centralizmus és germanizáció a birodalom államszerkezeti
reformjának történeti és etnikai elvű tervezeteit válogatás nélkül lesöpörte az
asztalról. Az új rezsim így nemcsak a rebellis olaszok és magyarok körében váltott
ki ellenállást, hanem a lojális szlávok és románok körében is elégedetlenséget
és csalódottságot okozott. Mint találóan mondani szokás: az ausztroszlávok azt
kapták jutalmul, amit az olaszok és a magyarok büntetésül. A Monarchia
föderalizálásának, illetve a széles körű területi-politikai autonómia
elérésének a reménye ennek ellenére tovább élt a szláv és a román nemzetiségi
vezetôk körében, s ha a bécsi abszolutizmus pozíciói valami miatt megrendültek,
akkor ez a remény mindig új erôre is kapott. Legtöbb esély erre 1866-ban,
Königgrätz után mutatkozott. A csehek kezdeményezésére a Monarchia szláv vezetôi
kivéve a szlovéneket ekkor ismét közös találkozóra gyűltek össze.
Bécsi értekezletük platformjavaslatát Palack´y veje, Frantisek Rieger
(18181903) terjesztette elô. Ez Palack´y 1848 49-es tervezetei közül a
történeti elvű elsô változathoz állt közelebb. Ennek megfelelôen Magyarországtól
csak Horvátországot kívánta leválasztani. Horvátország Magyarországgal,
Csehországgal és a többi örökös tartomány összevonásával kialakított két
további egységgel együtt alkotta volna a föderációt. Az uralkodó, a bécsi
centralisták és a magyar vezetôk számára azonban ez is elfogadhatatlan volt. A
nemzetiségi vezetôk elôterjesztésébôl ezért ekkor sem lett semmi, annak ellenére,
hogy az 1865 és 1867 közötti osztrák miniszterelnök is hasonlóan képzelte el a
Monarchia strukturális reformját.11 Gróf Belcredi (1823 1902) miután egy
olasz tagállam kialakítását is ajánlatosnak tartotta hat jövôbeli egységgel
számolt.12
Közismert, hogy ami a föderáció helyett 1867-ben megvalósult, az a birodalom két,
számban és befolyásban egyaránt legerôsebb népcsoportjának, a németnek és
magyarnak olyan reáluniója volt, amely a Lajtán túl a németeket, a
Lajtán innen pedig a magyarokat juttatta irányító szerephez. Ennek a dualista
struktúrának ugyanakkor megvoltak a maga föderalizmus irányába mutató alrendszerei
is. Ilyennek tekinthetô a Horvátország által élvezett széles körű
területi-politikai autonómia a Magyar Királyságon belül, valamint a lengyelek
irányítása alatt álló Galícia hasonló jogállása a Lajtán túl. Ennél is
tovább, lényegében a dualizmus trializmussá bôvítésének az irányába mutatott a
csehekkel 187071-ben tervezett kiegyezés. Ennek és a további ilyen
kísérleteknek a sikerét mindig megakadályozta azonban a német centralisták, a
pángermánok és a soknemzetiségű Magyarország dezintegrálódásától tartó magyar
vezetôk összefogása. A dualizmus legelszántabb ellenfelévé így azután teljesen
érthetô módon a csehek váltak. Palack´y, aki 184849-ben oly nagy
meggyôzôdéssel képviselte az ausztroszláv programot, 1867-ben elfogadta az orosz
pánszlávok meghívását a moszkvai szláv kongresszusra, s 1872-ben élete legnagyobb
tévedésének nevezte azt, amit a frankfurti nemzetgyűléshez intézett levelében a
Habsburg Birodalom történelmi missziójáról állított. Az ifjabb cseh generációk
körében a századforduló idejére markánsan oroszbarát irányzatok ifjú
csehek, nemzeti szocialisták alakultak ki. Vezetôik közül Karel Kramar
(18601937) és Vaclav Klofác (18681938) a háború elôtt a Monarchia helyén
létrejövô és Szentpétervárról irányított szláv konföderáció lehetôségét
latolgatták.13
A csehek mellett a dualista államszerkezettel a birodalom többi nemzetisége is
elégedetlen volt. A lengyelek alapvetôen továbbra is Lengyelország
újjászületésében reménykedtek, a horvátok körében erôsödött az összes
délszláv összetartozását propagáló illyrizmus vagy jugoszlávizmus, tovább élt a
birodalmon belüli megoldást preferáló trialista gondolat (frankisták), s kialakult a
nagyhorvát szeparatizmus. A rutének egy része Moszkva, majd a századfordulótól egyre
inkább Kijev felé fordult, s az olaszokra mindeközben Róma, a szerbekre Belgrád, a
románokra pedig Bukarest gyakorolt vonzerôt. Szeparatizmustól teljesen mentes csupán
két nemzetiség, a szlovén és a szlovák volt.14
A dezintegratív, centrifugális tendenciák erôsödése ellenére a legtöbb nemzetiség
körében ugyanakkor az ausztroszláv-föderatív hagyomány sem halványult el. A
OsztrákMagyar Monarchia föderalizálásának, illetve soknemzetiségű
adottságait jobban figyelembe vevô államszerkezeti struktúra kialakításának XIX.
század végi és XX. század eleji reformtervei négy nagy csoportba sorolhatók.
Az egyiket azok az elképzelések alkották, amelyek Ostrozinski és Palack´y második
tervezetének szellemében, de azokat radikálisan továbbfejlesztve az etnikai
választóvonalak mentén kívánták a birodalom új politikai és adminisztratív
struktúráját kialakítani. Ezek közül a két legismertebb Richard Charmatz
(18791965) német történész és publicista 1904-es (Der demokratisch nationale
Bundesstaat Österreichs) és Aurel Popovici (18631917) román nemzetiségi vezetô
1907-es (Die Vereinigten Staaten von Österreich) reformterve. Elôbbi
Magyarországot leszámítva, amellyel nem foglalkozott 14 egységre osztotta a
birodalmat, utóbbi Magyarországot is feldarabolva 15-re. Területi
elhelyezkedéstôl függôen egy-egy nemzetiség tehát több egyenrangú politikai
egységet is alkothatott volna. A németeket például Chamatz négy, Popovici három, az
olaszokat mindketten két (Dél-Tirol és Trieszt-Isztria), s a magyarokat Popovici
ugyancsak két részre (Magyarország és Székelyföld) osztotta. Az 184849-es
reformelképzelésekhez képest új vonása volt ezeknek a tervezeteknek az is, hogy a
délszlávok, illetve a csehek és a szlovákok egysége helyett mindkettô külön
szlovén, horvát, szerb, cseh és szlovák tagállammal számolt, s hogy végre a
ruténeket is a többi nemzetiséggel egy szintre emelték. A lengyelektôl elválasztva
nemcsak Bukovina nagyobb részét, hanem Kelet-Galíciát is ôk igazgatták volna.15
Az utóbbi évek fejleményei, elsôsorban Csehszlovákia és Jugoszlávia felbomlása
messzemenôen igazolták Chamatz és Popovici fenti szempontjait. Palack´y és Naumann
mellett ezért ma Popovici a dunai államok föderációjának, illetve a jövô
potenciális Mitteleuropájának egyik leggyakrabban emlegetett elôfutára. Tudni kell
azonban, hogy a maga korában Popovici terve Charmatzéval együtt inkább
megrökönyödést, s nem elismerést váltott ki. Különösen elgondolkodtató, hogy
nemcsak a modernizáció és a nemzetiségi egyenjogúság ellenfelei, hanem a
föderalizmus olyan elkötelezett hívei, mint a magyar Jászi Oszkár (18751957), a
cseh Eduard Benes (18841948) és a szlovák Milan Hodza (18781944)
is bírálták. Elsôsorban valamennyien azt vetették a szemére, hogy a nemzetiségi
elvet abszolutizálva teljesen figyelmen kívül hagyta a történeti hagyományokat és a
gazdasági ésszerűség szempontjait. Valamint azt, hogy a sok kis nemzeti
állam autonómiája alig haladta volna meg a magyar megyék önállóságát,
miáltal végsô soron a bécsi központi kormányszervek, illetve az uralkodó hatalma
növekedett volna.16
Az etnikai elvű föderációs elképzelések mellett tovább élt a történetiséget, az
állami hagyományokat és a gazdasági ésszerűséget fontosabbnak tartó integrációs
hagyomány is. A XX. század elején ezt képviselte például Stefan Radic
(18711928), a horvát parasztpárt vezetôje. 1902-es röpiratában a birodalom
olyan öt egységbôl álló konföderációvá alakítását javasolta, amelynek
tagállamai közül három szláv (Csehország, Galícia és Horvátország Szlovéniával
együtt), egy német, egy pedig Magyarország továbbra is soknemzetiségű
lett volna. Radi´c 1902-es javaslata eltekintve attól, hogy Palack´y 1848-ban
még nem ajánlotta a horvátok és a szlovének (illyrek) egyesítését
lényegében megegyezett a cseh vezetô elsô tervezetével.17
A fiatal Eduard Benes ugyanezekben az években Palack´y második, Kremsierben
elôterjesztett tervezetének a platformján állt, azaz a nemzetiségi és történeti
elvet kombinálva 78 egységgel számolt. Szlovákia eszerint Csehországgal együtt
alkotott volna egy tagállamot, s a délszlávok összessége is egyetlen politikai
egység keretei közé került volna.18
A Monarchia strukturális reformjára vonatkozó elképzelések harmadik típusát az
osztrák szociáldemokraták, mindenekelôtt Karl Renner (18701950) dolgozták ki.
Eltérôen az eddig ismertetett tervektôl, amelyek ha nagyon különbözô módon és
elvek alapján is, de végeredményben mindig nemzetiség és területi-közigazgatási
egység megfeleltetésére törekedtek, Renner radikálisan szétválasztotta ezt a két
szempontot. Olyan kettôs igazgatási struktúrát képzelt el, amelyek közül az egyik
kompetenciája csak a nyelvi-kulturális ügyekre, a másik pedig minden egyébre
kiterjedt volna. Nyelvi-kulturális szempontból a Lajtán túli területek
Magyarországgal Renner nem foglalkozott 8 nemzet, a német, a cseh, a rutén, a
szerb-horvát, a szlovén, az olasz és a román szövetségi államává alakultak volna.
Az egyes nemzeteket szuverén közjogi testületekként képzelte el saját parlamenttel
és kormánnyal, ám nem területi, hanem az egyházi autonómiák mintájára személyi
alapon.
A nem nyelvi-kulturális ügyek vagy a központi birodalmi kormányra, vagy a földrajzi
meghatározók és a gazdasági ésszerűség alapján kialakított kormányzóságokra
tartoztak volna. A 17 koronatartományt Renner 8, sôt lehetôség szerint csak 4 ilyen
nagy közigazgatási egységgé kívánta összevonni. Az alpesi tartományok alkották
volna Ausztriát: Csehország, Morávia és Szilézia Szudétaföldet, Galícia és
Bukovina a Kárpátok vidékét, s végül Dalmácia, Isztria és Gorizia Tengerpartot.
Eltérôen a nemzeti parlamentektôl és kormányoktól, amelyek Bécsben székeltek
volna, a négy kormányzóság adminisztrációja Bécsben, Prágában, Lembergben és
Triesztben rendezkedhetett volna be. E kettôs struktúra csak a legalacsonyabb
közigazgatási szinten, a községek és a lehetôleg egynyelvű körzetek (Kreis)
szintjén fedte volna egymást. Az alsó szintű közigazgatási szervek tehát egybeestek
volna az alsó szintű nemzeti önkormányzatokkal.19
Renner elképzelésének kulcselemét, a személyi elvű autonómiát, amely különösen
a szétszórtan, diaszpórában élô nemzetiségeknek kedvezett, sikeresen alkalmazták a
Morvaország státusát új alapokra helyezô 1905-ös kiegyezésben, valamint
Bukovinában 1910 után. Kortársai Popovicihez hasonlóan ennek ellenére
heves bírálatokban is részesítették. Kritikusai így például Benes és
Jászi fôleg azt vetették a leendô osztrák államelnök szemére, hogy a
kétdimenziós struktúra tulajdonképpen nem más, mint a német centralizmus
demokratikus köntösbe bújtatott változata, s hogy mindaz, amit a nemzetiségi
problémák megoldására javasolt, a területi alapon kialakított nemzeti
önkormányzatok keretén belül is biztosítható.20
Renner gondolatai mindazonáltal nemcsak aszociáldemokratákat, hanem a hozzájuk
hasonlóan univerzalista és anacionális keresztényszocialisták eszmevilágát is
megtermékenyítették. Háború alatti írásaikban Heinrich Lammasch (18531920), a
birodalom utolsó osztrák miniszterelnöke és Ignaz Seipel (18761932), az 1920-as
évek kancellárja egyaránt a személyi elvű autonómia alkalmazása, s nem a birodalom
nemzeti egységekre való felosztása révén képzelték el a nemzetiségi kérdés
megoldását. Renner és a keresztényszocialisták közötti fontos különbségként
kell azonban számba venni, hogy az utóbbiak sokkal tradicionalistábbak voltak. Seipel
1918. februári alkotmánytervében például nagyobb területi-gazdasági egységekrôl,
azaz a döntéshozatal és az igazgatás komoly decentralizációjáról szó sem esett: a
személyi autonómia elve a meglévô koronatartományi stuktúra keretein belül
szerepelt irányadó princípiumként.21
A történeti és nemzeti elv, illetve a földrajzi-gazdasági szempontok és a személyi
autonómia egészen sajátos és bonyolult, ámbár politikailag szinte teljesen
hatástalan kombinációját dolgozta ki a háború folyamán az osztrák katolicizmus
egyik kevéssé ismert képviselôje, Wilhelm Shmidt (18681965) etnológus.
Geopolitikai és történeti okokra hivatkozva, ám nyilvánvalóan nagyon pragmatikus
meggondolások által is vezérelve Schmidt elfogadta az 1867-es dualizmust létezô
realitásként, és Magyarország föderalizálását nem ajánlotta. Ehelyett a személyi
elvű kulturális autonómia bevezetését és azt javasolta, hogy a nemzetiségek
kapjanak képviseletet a delegációkban. Ez alól egyetlen kivételt ismert el:
Horvátországét. Horvátország önállóságát anélkül, hogy a Magyar
Királyságból teljesen kiszakadt volna növelni kívánta, sôt egyesíteni
Bosznia-Hercegovinával és Dalmáciával. A magyar és a horvát nemzeti álláspontnak
vélte ez az a kompromisszuma, amely mindkét fél számára elfogadható. A
ciszlajtán területek viszont két államszövetséggé, s ezek mindegyike két további
föderatív állammá alakultak volna. A nyugat-ausztriai államszövetség két
tagállamának egyike a német és a szlovén nyelvű koronatartományokból, a másik
Bohémiából, Moráviából és Sziléziából tevôdött volna össze. A kelet-ausztriai
államszövetség két tagállama közül az egyik lengyel (Nyugat-Galícia), a másik
rutén (Kelet-Galícia és Bukovina) lett volna.22
A Monarchia átalakítási terveinek negyedik típusát nagyosztrák koncepciónak vagy
birodalmi imperializmusnak nevezhetjük. Eltérôen az eddig elemzett elképzelésektôl,
amelyek mindegyike a Monarchia aktuálisan létezô határain belüli megoldásokban
gondolkodott, a nagyosztrák gondolat újabb területek megszerzésével kapcsolta össze
a belsô szerkezeti reformot.
Bár világképük alaposan különbözött, a birodalom jövôjét illetôen Rudolf
trónörökös (18581889) és Ferenc Ferdinánd fôherceg (1863 1914) is ezt
az irányzatot képviselte. 1886-os híres emlékiratában (Grosse Denkschrift über die
innere und äussere Politik ÖsterreichUngarn) Rudolf elkerülhetetlennek tartotta a
leszámolást a barbár cárizmussal. A Németországgal együtt megvívott
és megnyert háborút követô rendezés keretében a Monarchia jelentôs lengyel
területekkel, továbbá Romániával, Szerbiával és Montenegróval bôvült volna.
Romániának és Szerbia-Montenegrónak Rudolf Ausztriáéval és Magyarországéval
egyenlô státust javasolt az új birodalmon belül, míg a lengyel területek beolvadtak
volna Galíciába. Rudolf arra is hajlott, hogy a cseh-morva területeket az
1781-es meghiúsult kísérlet szellemében széles körű autonómiával
ruházzák fel. A délszláv egység gondolatát azonban s ez tervezetének egyik
legproblematikusabb pontja nem karolta fel. Horvátország továbbra is a Magyar
Királyság része maradt volna, s nem akart tudni a szlovének nemzeti aspirációiról
sem. A birodalom balkáni hegemóniájának további biztosítékaiként Bulgária és
Albánia szoros politikai és katonai szövetségben kötôdött volna a területileg
megnövelt és a fentiek szerint átalakított Habsburg Monarchiához.
Jászi Oszkár, Eduard Benes, Rudolf trónörökös
Negyedszázaddal késôbb Ferenc Ferdinánd sokkal kevésbé kötelezte el magát az
átalakulás, a reform bármelyik koncepciója mellett is. Haláláig ingadozott az
etnikai elv és a történetiség, illetve a centralizmus, trializmus és föderalizmus
között. Rudolftól eltérôen egyáltalán nem kímélte azonban a magyarok
érzékenységét, s ha valamit, akkor az 1867-es dualizmust biztosan le akarta rombolni.
Az elsô világháború alatt a maximális monarchiai hadicélok formájában élt tovább
és konkretizálódott a nagyosztrák gondolat. Képviselôi elsôsorban katonai vezetôk
voltak, így például a háború elôtt Ferenc Ferdinánd köréhez tartozó vezérkari
fônök, Conrad von Hötzendorf (18521925). Conrad következetesen vallotta, hogy
Orosz-Lengyelországot fel kell osztani Németország és a Monarchia között,
Montenegrót és Szerbia nagyobb részét annektálni kell, Albániát protektorátus alá
kell helyezni, s hogy Velencére és környékére is ki kell terjeszteni Bécs
ellenôrzését.
Ferenc Ferdinánd, Tisza István, IV. Károly király
A magyar vezetôk többsége, így például Tisza István ezzel szemben vagy a status
quo alapján állt, vagy csak kismértékű területnövekedést helyeselt. Óvatos
álláspontjuk hátterében az a feltételezés állt, hogy újabb szláv területek
bekebelezése minden bizonnyal a dualizmus végét s a föderalizmus valamely formájának
a diadalát vonná maga után.24
Az 1917. január 12-i közös minisztertanácson IV. Károly ennek megfelelôen egy
maximális és egy minimális programot terjesztett elô. A maximális program a
kongresszusi Lengyelország, Montenegró és kisebb szerb területek megszerzését
tartalmazta, továbbá az erdélyi románmagyar határ kiigazítását és a
Karadjordevi´c-dinasztia felváltását lojális uralkodóházzal. A minimális program
viszont a Monarchia területi integritásának megvédésére és a szerb uralkodóház
cseréjére korlátozódott. Heves vita után a minisztertanács végül a minimális
program mellett döntött. 1917 tavaszán IV. Károly ezen az alapon kezdett
különbéke-tárgyalásokat a vezetô antanthatalmakkal. A szövetségesekhez eljuttatott
március 24-i levelében mindössze a Monarchia integritásának és annak a
szavatolását kérte, hogy a háború után Szerbia szakítani fog a nagyszerb
propagandával.25
A nagyosztrák gondolat és a részben történeti, részben etnikai elvű föderalizmus
sajátos kombinációja jellemezte azt az utópiát, amelyet Jászi Oszkár
(18751957) dolgozott ki 1918 tavaszán, s jelentetett meg ugyanezen év ôszén.
Elfogadva Horvátország különválását, Jászi a birodalom öt egyenlô jogállású
egységre osztását javasolta. Ez az öt egység azonban nemcsak a Monarchia 1914-es
területeit, hanem Rudolf víziójára s egy kissé Wesselényi elképzelésére is
emlékeztetve Orosz-Lengyelországot, Szerbia nagy részét és Montenegrót is
magába foglalta volna. A Monarchia mai kereteiben hangsúlyozta Jászi
az új egyensúly nem teremthetô meg,
a dunai egyesült
államoknak a léte összeegyeztethetetlen a délszlávság feldaraboltságával és a
lengyelség alapvetô részeinek széttagoltságával. A birodalom föderatív
államai ily módon a következôk lettek volna:
1. Ausztria, azaz az osztrák örökös tartományok német magja,
2. Csehország történelmi határai között, tehát Szlovákia nélkül,
3. Lengyelország közel 200 ezer négyzetkilométernyi területen 2021 millió
lakossal,
4. Magyarország történelmi határai között, de Horvátország nélkül,
5. Illyria 170 ezer négyzetkilométeren és mintegy 10 millió fôvel, a bolgárok és a
vajdasági szerbek kivételével az összes délszláv népet egyesítve.
A magyar politikai gondolkodás hagyományainak megfelelôen a történeti magyar államot
tehát Jászi sem akarta föderalizálni, s Erdély és Románia, vagy Szlovákia és
Csehország egyesülését a leghatározottabban ellenezte. A föderalizálás
földrajzi-gazdasági és közjogi-territoriális feltételei ez utóbbi esetekben
hangsúlyozta nem állnak fenn. Lebecsülve a lengyelek ellenállását
elképzelhetônek tartotta viszont Kelet-Galícia átengedését Ukrajnának. Az öt
föderatív egységen, s különösen a továbbra is soknemzetiségű Magyarországon
belüli nemzetiségi problémák kezelését Jászi az emigráns Kossuth 1851-es és
1862-es alkotmányterveinek alapján képzelte el, amelynek egyes elemei Renner személyi
elvű nemzeti autonómiájának a koncepcióját elôlegezték. Ennél tovább Jászi egy
esetben, Erdélyben lépett. Itt a széles körű területi autonómiát is lehetségesnek
tartotta, noha nem román nemzeti, hanem történeti-regionális, tehát transzilván
alapon.
A dunai és a balkáni népek sorsa jövendölte Jászi a Monarchia
jövôjétôl függ. Ha fennmarad és korszerűsödik, akkor a pánorosz és a pángermán
nyomásnak egyaránt ellent fog tudni állni, sôt olyan vonzerôt gyakorolna a
többi Balkán-államokra: Romániára, Bulgáriára és Görögországra is, hogy azok
elôbb-utóbb csatlakoznának hozzá. A Monarchia dezintegrálódása, illetve
feldarabolása esetén viszont az új kisállamok örökké marakodó
Puffeerstaatjai volnának Németországnak és Oroszországnak.
Jászi éppen annyira irreális, mint amennyire ésszerű elgondolásának egyik
legnaivabb eleme annak feltételezése volt, hogy a Visztula és a Duna medencéje mellett
az egész Balkánt is uraló Habsburg Birodalom a német nép óriási többsége
szempontjából csak örvendetes és rokonszenves letet. Ez már Wesselényi
korában sem volt igaz, Jásziéban, a német császárság létrejötte után pedig
kimerítette a politikai vakság fogalmát.26
A Monarchia jövôjének, illetve esetleges föderalizálásának a problémája nemcsak a
birodalom politikusait és politikai gondolkodóit, hanem különösen a háború
alatt azokat az antant köröket is foglalkoztatta, amelyek Németország és a
Monarchia szembefordíthatóságában, illetve abban hittek, hogy a Habsburg Birodalom
hosszabb távon, a háború után is felhasználható lesz a német Drang nach Osten
feltartóztatására. A brit, a francia és az amerikai elgondolások érdekes módon
sokkal több rokonságot mutattak a történeti-gazdasági elvű koncepciókkal, mint
akár a szigorúan etnikai elvű felosztás terveivel, akár Karl Renner kissé
mesterkélt kétdimenziós teóriájával. Ez a hasonlóság azzal
magyarázható, hogy a nyugati szövetségesek legfontosabb szempontja bármennyire
hangoztatták is az etnikai elvet a Monarchia élet- és ellenálló
képességének a biztosítása, s nem az abszolút etnikai igazságosság egyébként is
elérhetetlen vágyálma volt.
Kép: Károlyi Mihály
Az egyik elsô antant körökbôl származó bizalmas s
ezért nyilvánosságra sohasem hozott javaslatot a Monarchia föderalizálására és a
nagyhatalmi státusának a megôrzésére Eric Drummond (18761951) brit
külügyminisztériumi tisztviselô, a Népszövetség leendô fôtitkára vetette
papírra 1917 februárjában. Tekintettel a háború alatti titkos szerzôdések
legfontosabb kikötéseire és ígéreteire, Drummond szerint a Monarchiának a
következô területekrôl kellett volna lemondani: Dél-Tirolról, amelyet Olaszország
kapott volna, Bosznia-Hercegovináról és Dél-Dalmáciáról, amely Szerbiába olvadt
volna, s végül Galíciáról, amely egyesülve Lengyelországgal közvetlen orosz
ellenôrzés alá került volna. A katolikus délszlávok országát és Csehországot
javasolta Drummond Magyarországgal és Ausztriával egyenlô rangra
ajánlatos emelni, azaz a dualista struktúrát egy négy tagállamból álló
föderációval kell felváltani. Nem világos, hogy Drummond milyen
Magyarországon belüli vagy Csehországgal társult sorsot szánt Szlovákiának.
Úgy tervezte azonban, hogy Erdély Magyarországnál marad esetleg helyi
autonómiával felruházva.27
A francia vezérkar fél évvel késôbbi, 1917. július 23-i keltezésű 50 oldalas nagy
emlékirata egyetlen kivételtôl eltekintve minden lényeges kérdésben osztotta
Drummond javaslatait. Ez a kivétel Erdély volt, amelyet többnemzetiségű jellegének
megfelelô közigazgatási struktúrával felruházva a francia politikai tervezôk
Ausztriával, Csehországgal (Szlovákia nélkül), az új délszláv tagállammal
(Horvátország, Észak-Dalmácia, Isztria és Szlovénia) és Kis-Magyarországgal
egyenlô szintre kívántak emelni. A dualizmust ez esetben tehát nem tetrarchia, hanem
pentarchia váltotta volna fel.28
Az orosz bolsevista forradalom után, amely az antant táborát tovább gyöngítette, s
amelynek következtében Németország elôtt nyitva állt az út északon
Szentpétervárig, délen pedig a Fekete-tengerig, a dunai birodalom ázsiója
Nyugat-Európában elsôsorban Nagy-Britanniában még inkább
megnövekedett. Míg az év elején, 1917-ben egy területileg megcsonkított négy
tagállamból álló föderáció lehetôségét latolgatták Londonban, az év végén
már egy területileg megnövelt Habsburg Birodalomról születtek belsô tervezetek. Ezek
egyikét 1917. december 10-i dátummal ugyancsak Eric Drummond jegyezte. A
korábban tervezett négy tagállam mellett ötödikként ebben megjelent Galícia és
Orosz-Lengyelország, a délszláv tagállam pedig Szerbiával egészült ki.
Oroszországra indokolta álláspontjának megváltozását Drummond
mind ez ideig úgy tekintettünk, mint hatalmas sorompóra a keleti és délkeleti német
terjeszkedés útjában. Valószínűtlennek látszik azonban, hogy az elkövetkezendô
jó néhány évben elég erôs és összetartó lesz ahhoz, hogy gátat vessen a német
befolyásnak. A kisebb szláv államok sem tekinthetnek rá a közeljövôben
védelmezôjükként a teuton gondolattal szemben (
) Lehet, hogy egy
újjászervezett és liberalizált osztrák birodalom megadhatja azt, amire a
szövetségeseknek szükségük van.29
Drummond elképzelésénél is merészebb ötletet vetett fel 1917 legvégén Jan Smuts
(18701950) tábornok, az Ausztriával folytatott különbéke-tárgyalások egyik
brit kulcsembere. Ugyanazzal az érveléssel, mint Drummond, tehát a Keleten keletkezett
hatalmi űr betöltésének a szándékától vezérelve Smuts nemcsak Lengyelországot
és Szerbiát, hanem még Ukrajnát is a Monarchiához csatolta volna.30 Ezeknek az 1917
végi bizalmas brit elképzeléseknek a tükrében Jászi Oszkár 1918 márciusában
keletkezett utópiája nyilvánvalóan sokkal kevésbé tűnik irreálisnak, mint ha
korából kiszakítva, esetleg kifejezetten a mából visszatekintve közelítünk hozzá.
Nagyon valószínű, hogy a forradalmi magyar kormány leendô minisztere az 1917
decemberében Svájcban tárgyaló Károlyi Mihály révén elég pontos információkhoz
jutott a szövetségesek pillanatnyi elképzeléseirôl, s ha valaminek, akkor inkább
ezeknek, s nem a nagyosztrák imperializmus magas rangú képviselôi által hangoztatott
régebbi nézeteknek a hatása alatt alakította ki a megjelenésének idejére
egyébként teljesen aktualitását vesztett koncepcióját.31
Az antant körök utolsó föderalizálási terve Charles Seymournak (18551963), az
amerikai béke-elôkészítô bizottság (Inquiry) közép-európai referensének, a Yale
Egyetem késôbbi elnökének a nevéhez fűzôdik. 1918 májusára elkészített
tervezetében a Monarchia birtokállományának esetleges megnövelésével az amerikai
professzor nem foglalkozott, hanem a birodalom létezô határai közötti területrészek
föderatív struktúrájának a kidolgozására szorítkozott. Alternatív jellegű
javaslatában Seymour hat tagállammal (Ausztria, Csehország, Galícia-Bukovina,
Magyarország, Erdély és Jugoszlávia) számolt. A preferált változat alapvetô elve a
történetiség, illetve a hagyományos közigazgatási választóvonalak tiszteletben
tartása és a földrajzi-gazdasági ésszerűség volt. Ennek megfelelôen Szlovákia
például Magyarország, Szlovénia és Isztria pedig Ausztria része maradt volna. A
másik verzió ugyancsak a fenti hat tagállam létrehozásából indult ki, ám az
etnikai választóvonalak fokozottabb figyelembevételével. Ez esetben Isztria és
Dél-Tirol Olaszországhoz, Szlovénia a délszláv egységhez, Szlovákia Csehországhoz,
Teschen és Kárpátalja Galíciához, Dél-Bácska, Kelet-Bánát és a Partium egy
része pedig Erdélyhez került volna. A kettô közül Seymour azért ajánlotta inkább
a történeti jellegű elsôt, mert az létezô közigazgatási egységeket kapcsol
össze anélkül, hogy lerombolná a meglévô határokat, s az egyes egységeknek
ugyanakkor jól kivehetô nemzeti jellegük is van.32
A szövetségesek vitája a Monarchia jövôjérôl a háború utolsó szakaszában, mint
ismeretes, végül nem a korszerűsítés valamely formájának, hanem a felosztás és
önálló államok létrehozásának elfogadásával zárult. Ez a döntés egy olyan
államalakulat sorsát pecsételte meg, amely négyszáz esztendôn át mintegy tucatnyi
kisebb-nagyobb népcsoport együttélésének a politikai kereteit biztosította. A
feltevés akkor az volt, hogy az integrációnak ezt a hierarchikus, elavult
és represszív formáját a dunai népek modernebb és demokratikusabb
szövetsége fogja felváltani. A Monarchia volt népeinek szoros együttműködése
azonban mind a mai napig nem jött létre, s kétséges, hogy létrejön-e valaha is. Ez a
be nem váltott ígéret, valamint az 1939 és 1945 közötti Pax Germanica és az 1945
utáni Pax Sovietica keserű tapasztalatai teszik, hogy a Habsburg Monarchia iránti
nosztalgia mind a mai napig megmaradt, s hogy a dunai népek integrációjának
minden problémája és negatívuma ellenére mindmostanáig ez volt a
történetileg legsikeresebb formája.
Jegyzetek:
1 Báró Wesselényi Miklós: Szózat a magyar és a szláv nemzetiség
ügyében. Sajtó alá rendezte: Gál István, Kolozsvár, é. n. Idézetek: I. köt. 119.
és II. köt. 3870.
2 Alfred Fischel: Der Panslawismus bis zum Weltkrieg. StuttgartBerlin, 1919.
233235.
3 Jirí Koralka: PragFrankfurt im Frühjahr 1848. Österreich zwischen
Grossdeutschtum und Austroslawismus. In: Österreich und die deutsche Frage im 19 und 20
Jahrhundert. Hrsg. von Heinrich Lutz und Helmut Rumpler. München, 1982. 132135.
4 Ivo J. Lederer: Nationalism and the Yugoslavs. In: Nationalism in Eastern Europe. Ed. By
Peter F. Sugar Ivo J. Lederer. Seattle and London, 1969. 396438. Idézet: 410.
5 Leften Stavros Stavrianos: Balkan Federation. A History of the Movement Toward Balkan
Unity in Modern Times. Hamden, Connecticut, 1964. 5156 és Robert A. Kann: i. m.
Vol. 2. 241252. Részletesen: Elinor Murray Despalatovie: Ljudevit Gaj and the
Illyrian Movement. New York, London, 1975. 63184.
6 Franz Palacky: Österreichs Staatsidee. Prag, 1866. (új kiadása: Wien, 1974.)
7986.
7 Jirí Koralka: i. m. 135.
8 Robert A. Kann: The Multinational Empire. Nationalism and National Reform in the
Habsburg Monarchy 18481918. New York, 1950. Vol. 2. 511. A dokumentumokat
összefoglalja, illetve kivonatosan közli Count Valerian Krasinski: Panslavism and
Germanism. London, 1848. Appendix A.
9 Az érintett terveket és mások elképzeléseit is ismerteti Rudolf Wierer: Der
Föderalismus im Donauraum. GrazKöln, 1960. 3340. Elsôsorban Palack´y
koncepciójának módosulásaira koncentrálva foglalkozik ugyanezzel a problematikával
Rudolf Schlesinger: Federalism in Central and Eastern Europe. London, 1945. 169174.
Ostrozinski programját közli Stephan Pejakovic: Aktenstücke zur Geschichte des
kroatischslavonischen Landtages und der nationalen Bewegung vom Jahre 1848. Wien, 1861.
Függelék.
10 Leften Stavros Stavrianos: i. m. 5556 és Rátz Kálmán i. m.
14041.
11 Stefan Kieniewicz: Vers un fédéralisme centre-européen au XIXe siécle. In:
LEurope centrale. Réalité, mythe, enjeu XVIe-XXe siecles, 428429. és Rátz
Kálmán: A pánszlávizmus története. Bp., 1941. 155.
12 Rudolf Wierer: i. m. 7576. és Robert A. Kann: A History of the Habsburg Empire
15261918. Second edition. University of California Press, 1977. 331332.
13 Z. A. B. Zeman: The Break-Up of the Habsburg Empire 19141918. A Study in National
and Social Revolution. London, New York, Toronto, 1961. 1322.
14 Uo.: 13., 2325. és John W. Mason: The Dissolution of the
AustroHungarian Empire. 18671918. LondonNew York, 922. és
6771.
15 Aurel C. Popovici: Die Vereinigten Staaten von Gross-Österreich, Politische Studien
zur Lösung der nationalen Fragen und staatsrechlichten Krisen in ÖsterreichUngarn.
Leipzig, 1906. V. ö. Rudolf Wierer: i. m. 112117.
16 Jászi Oszkár: A Monarchia jövôje. A dualizmus bukása és a Dunai Egyesült
Államok. Bp., 1918. 2930. és 63. Eduard Benes: Le problčme autrichien et la
question tcheque. Paris, 1908. 301302. Milan Hodza: Federation in Central Europe.
Reflections and Remminiscences. LondonNew YorkMelbourne, 1942. 2630.
17 Joachim Kühl: Föderationspläne im Donauraum und in Ostmitteleruropa. München, 1958.
18 Eduard Benes: i. m. 299301.
19 Springer (Karl Renner): Grundlagen und Entwicklungsziele der
österreichischungarischen Monarchie. WienLeipzig, 1906. és Karl Renner: Das
Selbstbestimmungsrecht. Wien, 1918. V. ö. Rudolf Wierer: i. m. 106110. és Robert
A. Kann, i. m. 1950. Vol. 2. 157167.
20 Jászi Oszkár: i. m. 99117. és Eduard Benes: i. m. 296297.
21 Rudolf Wierer: i. m. 146149. és Robert Kann: i. m. 1950. Vol. 2. 208219.
22 Austriacus Observator (Wilhelm Schmidt): Zur Wiederverjüngung Österreichs.
Hely nélk. 1917. V. ö. Rudolf Wierer: i. m. 149151.
23 Robert A. Kann: i. m. 1950. Vol. 2. 179197.
24 Henry Cord Meyer: Mitteleuropa in German Thought and Action 18151945. The Hague,
1955. 135136.
25 Magyarország története 10 kötetben. 7/2 köt. Magyarország története
18901918. Fôszerk.: Hanák Péter 11231125. és 11481159.
26 Jászi Oszkár: i. m. V. ö. Hanák Péter: Jászi Oszkár dunai patriotizmusa.
Bp., 1985. 6773.
27 Public Record Office, London, Foreign Office 800/197. 166169.
28 Archives Diplomatiques, Paris. Guerre, 19141918. AutricheHongrie. Vol. 150.
La situation militaire, politique et économique de lAutricheHongrie et ses
consequesnces de 1917. V. ö. Pastor Péter: Franciaország hadicéljai
AusztriaMagyarországgal szemben és a trianoni békeszerzôdés. In: Magyarország
és a nagyhatalmak a 20. században. Szerk.: Romsics Ignác. Budapest, 1955. 3740.
29 Public Record Office, London, Foreign Office 800/200. 8640.
30 Arday Lajos: Térkép csata után. Magyarország a brit külpolitikában
19181919. Bp., 1990. 1719.
31 Károlyi tárgyalásaira lásd Hajdu Tibor: Károlyi Mihály. Politikai életrajz. Bp.,
1978. 235238.
32 Ádám Magda: Plan for the Rearrangeent of Central Europe, 1918. In.: Hungarians and
their Neighbors in Modern Times, 18671950. Ed. By Ferenc Glatz. New York. 1955.
7784.
Copyright© Európai Utas-2001