AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
47.
Róka Enikô
ERNST LAJOS ÉS AZ ERNST MÚZEUM
László Fülöp: Ernst Lajos arcképe:
A
Műcsarnoktól nemrégen önállósodott, újjáalakult Ernt Múzeum az intézmény
fennállásának 90. évfordulóján, idén áprilisban egy átfogó tárlatot
rendezett, mely a múzeum történetét, az Ernst-gyűjtemény fellelhetô
darabjaiból egy válogatást mutatott be, valamint a két világháború közötti
modern tárlatok anyagából adott ízelítôt. A kiállítás bevallott célja
volt, hogy felhívja a figyelmet a múzeumtörténeti és gyűjteménytörténeti
kutatások jelentôségére, és arra a kollektív emlékezetkiesésre, melynek
nyomán az elmúlt fél évszázadban kultúránk kulcsfontosságú alakjainak
neve törlôdött ki a köztudatból. Pedig az Ernst Múzeum különleges színfoltja
volt Budapest kulturális életének. Az alapító Ernst Lajos intézménye
egyszerre volt állandó kiállítással rendelkezô múzeum, kortárs kiállítótér
és aukciósház. A nemrég megrendezett tárlat és az ennek kapcsán született
publikációk révén immár méltóképpen emlékezhetünk e tragikus sorsú,
izgalmas pályájú gyűjtôre és múzeumára.
Amikor 1937 tavaszán Ernst Lajos eltűnt, majd néhány héttel
késôbb holttestét Ráckevénél partra vetette a Duna, a művészetszeretô közvélemény
megdöbbent. Tragédiájának okai és körülményei máig sem teljesen tisztázottak.
Halála után gyűjteményét elárverezték, nevét a szűkebb szakmai körökön
kívül szinte elfelejtették, pedig 1912-ben alapított intézménye meglepô módon
túlélt minden történelmi vihart, és a mai napig alapítójának nevét
viseli.
Ernst Lajos 1872. április 20-án született, apja Ernst Mór,
zsidó származású lisztkereskedô volt, bizonyos források vagyonos pesti
nagyvállalkozóként és ingatlantulajdonosként emlegették, de voltak, akik
egyenesen uzsorásnak tartották. Felesége, Steiner Róza három gyermeket
hozott a világra: Sándort, Paulát és Lajost. Gyermekei jövôjét az atyja
kereskedelmi ügyletei mellett jó ingatlanbefeketetésekkel igyekezett
megalapozni. Ezen a néhány meglehetôsen száraz adaton kívül Ernst Mór és
felesége személye is teljesen homályban marad. Semmi nyoma nincs annak, hogy
a művészet szeretetét és a magyar történelem iránti érdeklôdését
Ernst Lajos otthonról hozta volna, ilyen indíttatást kapott volna a szülôi
házban. Sôt Ernst unokahúgának, Grünwald Valériának (aki Grant Valér néven
publikált Ernstrôl) a leírása szerint Ernst Mórtól idegen volt fia
„fellengôssége”. A család valószínűleg szívesebben látta volna, ha a
gyermek tisztes polgári szakmát választ, avagy az üzleti vállalkozást
viszi tovább. Mindenesetre az anyagi hátteret Ernst Lajos gyűjteményéhez az
apa teremtette meg, aki beletörôdve Ernst pályaválasztásába, 1914-ben bekövetkezett
haláláig támogatta fiát, halála után pedig ingatlanokat hagyott
gyermekeire, amelyek még jó ideig anyagi biztonságot jelentettek Ernst Lajos
számára is.
Tanulmányairól kevés és igen ellentmondásos adattal
rendelkezünk. Ô maga egyáltalán nem beszélt, a kortársak pedig ködösen
fogalmaztak, vagy megjegyzéseik nem tűnnek hitelesnek. Nem kizárt, hogy felsôfokú
tanulmányaira vonatkozó korabeli megjegyzések valótlanok, és a híressé vált
gyűjtô és művészetpolitikus műveltségének utólagos alátámasztását célozzák.
Műveltsége egy nagyon speciális területre korlátozódhatott, és ismereteit
valószínűleg autodidakta módon szerezte.
1912-ben az Ernst Múzeum megnyitásakor megjelent katalógus
bevezetôjében így írt gyűjtésének kezdeteirôl: „Már kora ifjúságomban
is csak az lelkesített, ami magyar volt. Ez az érzésem abban nyilvánult elsô
sorban, hogy minden magyar vonatkozású tárgyat, amit képes lapban láttam,
kivágtam és összegyűjtöttem. Tizenöt éves koromban már jól ösmertem a
pesti régiségkereskedôket, akiket gyakran felkerestem. Kezdtem litografiai
lapokat és metszeteket vásárolni. Szorgalmasan eljárogattam a Nemzeti Múzeumba,
ahol elsôsorban a képtárban levô magyar történeti képek ragadták meg a
figyelmemet.” Ezek a késôbbi megjegyzései és gyűjteményének a század végére
már teljesen kirajzolódó struktúrája világosan megmutatják: elsôsorban a
Nemzeti Múzeum kiállításai hatottak rá. Az 1880-as években a múzeum képtárában
látható heroikus, idealizáló történeti festmények indították arra, hogy
ilyen műfajú képeket kezdjen el gyűjteni, de éppen olyan nagy hatással
volt rá a múzeumban jelen levô művészkultusz. Nem véletlen, hogy Ernst
Lajos már gyűjtésének kezdetén törekedett arra, hogy magyar művészek
arcképeit beszerezze. A Múzeum könyvtárát bújó fiatal Ernst művészek életére
vonatkozó dokumentumokkal találkozhatott, és innen meríthetett inspirációt,
hogy ô is művészek levelezésének gyűjtésébe kezdjen.
Az 1880-as években megalakuló Történelmi Képcsarnok a
Nemzeti Múzeum romantikus történelemszemlélete helyett egy új szellemiséget
képviselt, melyben a történeti vonatkozású műtárgyak kiválasztásának
szempontja immár a hitelesség és nem a pantheonizáló, történelmet heroizáló
szemlélet volt. Ernst nagyon korán kapcsolatba került a képcsarnokkal, mert
amikor 1894-ben a városligeti régi műcsarnokban (ma Palme-ház) másodszor
megnyílt a Történelmi Képcsarnok tárlata, egy külön termet az Ernst által
kölcsönzött műtárgyak foglaltak el. Ezt a kiállítást Peregriny János és
a történeti hitelesség fontosságát hangsúlyozó Pulszky Károly rendezte.
Az ekkor 22 éves Ernst valószínűleg személyesen is ismerte Pulszkyt, és
bizonyára nagyra becsülte személyét. Pulszky elképzeléseivel annyiban
nyilván egyetértett, hogy törekedni kell egykorú, hiteles tárgyak megszerzésére.
Sokkal romantikusabb alkat volt azonban annál, semhogy beérte volna olyan műtárgyak
gyűjtésével, melyek történeti forrásértékkel bírnak. Ernst egyszerre
volt a nemzeti história és a művészet rajongója, gyűteményében nem a történeti
események képi dokumentálásán, hanem a nemzet történelmének művészi
megidézésén volt a hangsúly. Jellemzô, hogy a Történelmi Képcsarnok
kronoló-giai, korszakakokra tagolt rendezési elvét követte késôbb Ernst
1912-ben, múzeumában, amikor elôször állította ki együtt anyagát, de a
forrásértékű ábrázolások mellett sokkal nagyobb számban szerepeltek XIX.
századi heroikus történeti festmények vagy azok vázlatai. Ezáltal az egész
gyűjtemény a történelemnek a művészi géniusz által megelevenített,
idealizált képét mutatta.
A Nemzeti Múzeum és a Történelmi Képcsarnok kiállításának
szellemiségén kívül a millenniumi kiállítás és Jankovich Miklós gyűjteménye
jelentettek, ha nem is közvetlen inspirációt, inkább megerôsítést
Ernstnek. A Jankovich gyűjteményt – saját bevallása szerint –, amikor
elkezdett gyűjteni, még nem ismerte. A Múzeum könyvtárában kutatva azonban
találkozott nevével és bekerült anyagával, felismerte Jankovichban a nagy
elôdöt, ráébredt kettejük törekvéseineik hasonlóságára. A dicsô
nemzeti múlt feltárása, emlékeinek megôrzése, a nemzeti művelôdés szolgálata
megfogalmazta kettejük közötti különbséget is, amikor így írt: „amíg
ô könyveket, okiratokat, érmeket és ötvösműveket gyűjtött elsôsorban,
addig én képek gyűjtésével kezdtem gyűjteményem alapját lerakni”. A század
elejétôl mégis Jankovich gyűjtôköréhez hasonló anyagokkal, régészeti
leletekkel, oklevelekkel, érmekkel, fegyverekkel bôvítette tárgyanyagát, ez
azonban inkább alátámasztását, de nem alapvetô megváltozását jelentette
gyűjteményének. Mintha hitelesíteni akarta volna a történeti festményeket
e dokumentumok által.
Nem
szorul különösebb magyarázatra, hogy a millenniumi kiállítás, a nemzeti
história addig példátlan glorifikációja is megerôsítés volt Ernst számára.
Bizonyos pontokon a kiállítás konkrét hatását is ki lehet mutatni. A
millenniumi programtervezetekben többször felbukkanó tízes tagolásra
vezethetô vissza az Ernst Múzeum 1912-ben kialakított tíz történeti terme,
a millenniumi kiállítás történeti fôcsoportjának külön irodalmi, zene-
és színházművészeti terme is megismétlôdött késôbb Ernstnél. Ezen a
kiállításon is már mint kölcsönzô volt jelen Ernst, a történelmi fôcsoport
bemutatóján több tárgy volt látható gyűjteményébôl. Az egész kiállításon
való részvétele igazolta számára, hogy a nemzeti történelem és műtörténet
teljességének szempontjából szükség van a gyűjteményére. Másrészt az
ekkor huszonnégy éves fiatalembernek világossá válhatott: a gyűjtemény
gyarapításával és kulturális tevékenységgel felemelkedhet a társadalmi
ranglétrán, nevet, rangot szerezhet magának.
Igazán egy 1898-ban a Vasárnapi Ujságban megjelent cikk
tette országszerte ismertté, melyben dr. Esztergár László alaposan elemezte
Ernst gyűjteményét, és a lap e számának összes illusztrációja neki lett
szentelve. A gyűjtemény szerkezete eddigre kialakult, az elkövetkezô majdnem
négy évtizedben ehhez képest csak kisebb módosulások következtek be.
Esztergár különbözô csoportokba sorolva ismertette Ernst műtárgyait,
melyek a gyűjtô Üllôi úti lakásában külön-külön szobában voltak
tematikusan elhelyezve. Külön gyűjteményrészt képeztek az irodalmi és
politikai hunorisztikus rajzok, szobrok (nagyrészt Izsó Miklós munkái),
XVII–XVIII. századi metszetek és viseletképek. A politikusok arcképeinek
sorozata mellett rendkívül nagy számban szerepeltek történeti festmények
és grafikák. Újabb csoportba az irodalomtörténeti arcképgyűjteményt
sorolta, melyek közül egyébként jó néhány darabot a millenniumi kiállításon
már láthatott a közönség. Ezen belül mennyiségében legjelentôsebbek a
Petôfit ábrázoló festmények és grafikák voltak. Az egyik legfontosabb,
legkvalitásosabb műveket felsorakoztató gyűjteményrész a „művészportré
galéria” volt.
Nem véletlen, hogy Esztegár László nem említi az iparművészeti
gyűjteményt, hiszen Ernst valószínűleg csak a század elején kezdett
magyar vonatkozású iparművészeti tárgyak gyűjtésébe. Ezek vagy hazánkban
készültek, vagy feliratuk, ábrázolásuk alapján valahogyan a magyar kultúrához
kapcsolódtak, tehát beillettek a gyűjtemény alapkoncepciójába. A húszas
évekre olyan jelentôségű és méretű lett ez a gyűjteményrész, hogy
1926-tól három éven keresztül az Ipaművészeti Múzeumban volt bemutatva a
nagyközönség számára.
1901-ben, Hock János bukása után Ernst Lajost választották
a Nemzeti Szalon ügyvezetô igazgatójának. Mintegy nyolc éven át tartó
igazgatósága alatt a Szalon rendszeres tárlatain kívül gyűjteményes kiállításokat
szervezett, melyeken neves XIX. századi festôink (Zichy Mihály, Paál László,
Munkácsy Mihály, Madarász Viktor) és modern magyar képzôművészet
megteremtésében jelentôs szerepet betöltô művészek (Szinyei Merse Pál,
Ferenczy Károly, Vaszary János, MIÉNK stb.) is bemutatkoztak. A Szalon kiállításpolitikája
ezekben az években jól tükrözte Ernst kettôs igazolását: nyitottságát a
modern művészetre és hagyománytiszteletét, e szemléletben fogant késôbb
múzeumának kiállítási programja is. Noha a kortárs művészettel és művészekkel
rendszeres kapcsolatba került, gyűjteménye számára csak önarcképet, művészarcképet
vagy történeti tárgyú munkát vásárolt modern festôktôl, olyan műveket,
melyek beillettek gyűjteménye koncepciójába. Szinte hihetetlen, hogy a kortárs
képzôművészeti életben aktívan részt vevô gyűjtô ennyire kitartott
eredeti elképzelése, a történeti tárgyú művek, hungaricumok gyűjtése
mellett. Különös Ernstnek ez a következetessége, de kiállításszervezô
és gyűjtôi tevékenysége mégsem ellentétes. Egyik 1906-ban keletkezett írásában
a XIX. századi akadémikus történeti festészet és a kortárs modern áramlatok
közötti folytonosságot hangsúlyozta, melynek alapja a nemzeti karakter
kifejezésére irányuló törekvés, mely különbözô korszakokban különbözô
műfajokban jelentkezett. Számára a régi művészet gyűjtése és a modernek
pártolása ugyanúgy nemzeti kulturális misszió volt. 1912-ben megalapított
múzeumában történeti gyűjtemény mintegy szilárd alapot teremtett a honi képzôművészet
jelen állapotának bemutatásához, kifejezve múlt és jelen művészete közötti
kontinuitást.
Nemzeti Szalon-beli igazgatói státusa jelentôs társadalmi
presztízst jelentett számára. Több volt már, mint lelkes ifjú gyűjtô:
karrierjét tudatosan építô, neves műértôvé vált. 1909-ben elérkezettnek
látta az idôt, hogy rangot is szerezzen magának. 1909 tavaszán a lapok egy
botrányos esetrôl számoltak be. Ekkor megnyitásra készen állt a Petôfi Társaság
által létrehozott Petôfi-ház. Ernst Lajos, aki az egyik legjelentôsebb Petôfi-gyűjteménnyel
rendelkezett, felkereste Herczeg Ferencet, és felajánlotta a múzeum számára
gyűjteményét. Az anyag átadásáért azonban feltételt szabott: a Petôfi Társaság
közbenjár, hogy kulturális érdemeiért nemességet kapjon, amit a Társaság
elutasított. Ez a nagy port felkavart eset világosan mutatta felfelé igazodását,
vágyát, hogy a történelmi osztályba lépjen, ami talán nem is olyan meglepô
a nemzeti história rajongójától. Bár Ernstnek a nemességet végül nem
sikerült megszereznie, törekvése, hogy zsidó polgárból magyar nemessé
legyen, asszimilálódjon és felemelkedjen, analóg a korszak gazdag zsidó
polgárságának törekvéseivel. Igazán különlegessé Ernst pályáját személyes
érdeklôdése, gyűjteményének nemzeti történelmi propagatívan hazafias
jellege és kulturális tevékenysége teszi. Ô, aki kezdetben a történelem
és a művészet ösztönös rajongója volt, egyre tudatosabban vállalta fel
azt a mecénási, művészeti közéleti és gyűjtôi szerepet, amely a XIX. század
végére elismerten hazafias cselekedetnek számított. A nemzeti történelem
és kultúra glorifikálása gyűjteményében egyszerre volt eszköz és cél:
út a felemelkedéshez és saját identitásának deklarációja. Hazaszeretet,
identitáskeresés, jó értelemben vett karrierizmussal keveredett nála. Pályája
különleges példája a magyar asszimilálódott zsidóság magatartásának.
Ernst a század végétôl kezdve állandó kiállítási
helyet keresett lakásában ôrzött, folyamatosan gyarapodó gyűjteményének.
Amikor 1909-ben kibuktatták a Nemzeti Szalon ügyvezetô igazgatói állásából,
egyre intenzívebben foglalkoztatta egy önálló múzeum létesítésének
gondolata, ahol végre otthont talál gyűjteményének, és minden művészeti
intézménytôl függetlenül, szabadon dönthet a kiállításokról. Bizonyára
nem véletlen, hogy múzeuma helyének a Japán kávéházhoz oly közel esô,
Nagymezô utcai telket választotta. Ernst mindennapjaihoz hozzátartozott a Japán,
itt, a Japán művészasztalánál körvonalazódhatott a múzeum programja, ide
járó neves művészeket bízott meg a múzeum belsôjének kialakításával:
az üvegablakokat és a termek festését a remek grafikus Falus Elek, a lépcsôház
nagy üvegablakát a Franciaországból hazatelepült Nabis-festô, Rippl-Rónai
József, a bejárat márványpadjait a magyar szecessziós építészet
kulcsfontosságú mestere, Lechner Ödön tervezte.
A múzeum 1912-re készült el, az épületet egy kevéssé
ismert építész, Fodor Gyula tervezte. A szecessziós bejárat két oldalán Mátyás
királyt és Beatrixot ábrázoló domborművek a múzeum történeti gyűjteményére,
jelen és múlt művészetének összekapcsolódására, a mecenatúra és művészetpártolás
tekintetében Ernst elôtt lebegô történelmi példára utaltak. A gyűjtemény
történeti anyagát kronologikus sorban, a millenniumi tervezetek szellemében
tíz teremben helyezte el. További négy teremben magyar zenészek, színészek,
írók és művészetekkel kapcsolatos tárgyak kaptak helyet, egy külön szobát
szentelt Ernst Petôfinek. A gyűjtemény a maga teljességében elôször állt
nyitva az érdeklôdô látogatók elôtt. A megnyitó alkalmával az idôszaki
kiállítási termekben Szinyei Merse Pál retrospektív tárlatát láthatta a
közönség. Szinyeinek mint elsô kiállítónak a kiválasztása elôrevetítette
a programot: az idôszaki tárlatok a modern magyar képzôművészetnek kívánnak
otthont adni. Nincs mód rá, hogy itt a múzeum 25 éves tevékenységére részletesen
kitérjek. Inkább idézném Farkas Zoltánt, aki 1932-ben a múzeum szerepét a
Nyugatéhoz hasonlította: „elôsegítette a megújhodást, szerette a fiatalságot,
tisztelte a múlt igaz értékeit, és nem hódolt be azoknak, akik elmúlt idôk
nagyságából tôkét szerettek volna kovácsolni.”
A múzeum tárlatainak rendezésében, a koncepció kialakításában
Ernst Lajos méltó partnere, szellemi társa volt az irodalmárból kritikussá
és művészettörténésszé lett Lázár Béla, aki rengeteg publikációjával,
agitálásával elôsegítette, hogy a múzeum a város szellemi közéletének
egyik fontos központja legyen. Az idôszaki kiállításokon és az állandó
anyagon kívül a múzeumban rendezett elôadások és koncertek is vonzották a
műértô közönséget. A legnevesebb magyar művészettörténészek mellett
jelentôs német szakemberek (Meier-Grafe, Dr. Biermann) tartottak felolvasásokat
a magyar és az európai művészetrôl az érdeklôdôk számára, akik más
alkalmakkor olyan zenei eseménynek lehettek „fültanúi”, mint például
Bartók Béla zongoraelôadása.
Noha a kiállításokon árulták a művek egy részét, az
épületben pedig bérlakások voltak, melyek jövedelmet biztosítottak a
tulajdonosnak, ez mégsem volt elegendô arra, hogy Ernst gyarapítsa gyűjteményét,
és fenntartsa múzeumát. Ezért 1917-ben megindította aukcióit, melyek a
gazdasági világválságig jól jövedelmeztek. A húszas évek végétôl
azonban a műkereskedelem is válságba jutott. Az elmélyülô gazdasági krízis
folytán gyűjtôk tömegesen mentek tönkre és kényszerültek megválni műtárgyaiktól,
ezért a műtárgypiacon túlkínálat lépett fel, ami az árak csökkenését
vonta magával. Ernst kétszeresen is nehéz helyzetbe került: a múzeuma
fenntartásához és gyűjteményének gyarapításához szükséges pénzt nem
tudták „kitermelni” az immár kevéssé jövedelmezô aukciók, melyeket
ennek ellenére haláláig évente kétszer megrendezett, másrészt a magánvagyonának
legnagyobb részét képezô gyűjtemény értéke óriásit esett. 1931-ben
arra kényszerült, hogy Nagymezô utcai házát eladásra kínálja. Kézenfekvônek
tűnt, hogy a nemzeti múlthoz kötôdô gyűjteményt valamely közintézmény
vásárolja meg az állam költségén. A tárgyalások az állam és Ernst között
valószínűleg 1931 folyamán megindultak. Az anyag a tárgyalások idejére
letétként a Nemzeti Múzeumba került, ahol 1933-ban megnyílt Ernst történeti
gyűjteményének eddigi leggazdagabb tárlata.
Hogy mi történt az 1933-as kiállítás és 1937-es öngyilkossága
között, rejtélyes. Az állammal folytatott tárgyalások részleteirôl és a
visszautasításról keveset tudunk. Kortársak, barátok visszaemlékezései
szubjektív, de érdekes adatokat szolgáltatnak, ám keveset ahhoz, hogy a
helyzetet tisztán lássuk. A műgyűjtéstörténettel foglalkozó amatôr, Géber
Antal, valamint Stemmer Ödön antikvárius, aki személyesen ismerte Ernstet,
egyértelműen Ernst zsidó származásával indokolta azt, hogy az állam nem vásárolta
meg a gyűjteményt. A fennmaradt levéltári források arról tanúskodnak,
hogy a minisztérium és a közgyűjteményekért felelôs Országos Gyűjteményegyetem
– bár sokáig halogatta a döntést – 1936-ra megfogalmazta a gyűjtemény
megvételérôl szóló szerzôdést, melyet azonban Hóman Bálint
kultuszminiszter nem ellenjegyzett. Hogy miért, arra vonatkozóan nem sikerült
hiteles adatot találni. Valószínűleg a műtárgyak zálogjogilag problémásak
voltak, úgy tűnik – bár teljesen nem igazolható –, hogy Ernst végsô kétségbeesésében
több hitelezôtôl is felvett pénzt, melyre ugyanaz a tárgy volt a fedezet,
ez is hátráltathatta a tárgyalásokat. Ugyanakkor Géber szerint egy
jobboldali képviselô a parlamentben megkérdezte Hómant, hogy valóban egy
bajba jutott zsidó segítségére siet-e, mire Hóman közölte, hogy nem áll
szándékában.
Ernst úgy érezhette, a kapuk végleg bezárultak elôtte.
Akkoriban rendszeresen a FÉSZEK-ben kártyázott. 1937-ben egy tavaszi estén a
FÉSZEK-bôl hazaindult, ám sosem érkezett meg. Az újságok azonnal felkapták
a hírt, a lavina elindult. A megriadt hitelezôk és az Országos hitelvédô
Egylet összeültek, és rövidesen kiderítették: Ernst adóssága több mint
félmillió pengô. Ernst Lajost 1937. április 28-án a rákoskeresztúri
izraelita temetôben hantolták el. A gyűjtô sorsa bevégeztetett. A gyűjtemény
sorsáról még csak találgattak.
Ernst halála után, 1938-ban a minisztérium közölte, nem kívánja megvásárolni a gyűjteményt a maga teljességében. 1939 elején végül a M. Kir. Postatakarékpénztár aukcióján két részletben elárverezték, külön a kéziratokat, külön a műtárgyakat. Az aukción „a közönség távolmaradt, a múzeumi vezetôk vették meg az érdekesebb műtárgyakat” – számolt be az árverésrôl Az Ujság, tehát mintegy „kiszemelgették” a számukra érdekes műveket. A múzeumok és a kultuszminisztérium vásárlásainak köszönhetôen a gyűjtemény egy része különbözô közintézmények anyagát gazdagítja a mai napig. Másik része magántulajdonba került, bizonyos darabjai ma is felbukkannak aukciókon, de sok fontos és kvalitásos műtárgy valószínűleg örökre eltűnt a szemünk elôl.
Copyright© Európai Utas-2002