2003. november 6. csütörtök 18:00 - 2003. december 12. péntek 18:00 Közép-európai Kulturális Intézet, Budapest, VIII. Rákóczi út 15. |
|
|
Művészet és pszichoanalízis Triesztben a két világháború között |
Kiállítás |
Cesare Sofianopulo - Álarcok, 1930 |
|
Arturo Nathan - Önarckép, 1927 |
|
|
Az Arcok – művészet és pszichoanalízis Triesztben a két világháború között című kiállítás anyaga tematikus válogatás a trieszti Revoltella Múzeum és még tíz egyéb intézmény és magángyűjtő tulajdonában levő festményekből, tehát egy ritkán látható összeállítás. A kurátorok, dott. Maria Masau Dan, a Revoltella Múzeum igazgatója, és Anna Maria Accerboni professzor három festő, Arturo Nathan, Cesare Sofianopulo és Vito Timmel legjelentősebb alkotásait állították a kiállítás középpontjába. 20. század eleji Trieszt művészetének kiemelkedő alakjairól van szó, akik, mindhárman sajátos kapcsolatban álltak a pszichoanalízissel, amelynek első olaszországi művelője, Freud tanítványa, Edoardo Weiss 1919-től 1932-ig folytatta pszichoanalitikusi praxisát Triesztben. Jórészt Weissnek köszönhető az, hogy a trieszti értelmiségiek élénken érdeklődtek a pszichoanalízis iránt ( az akkoriban pezsgő életű kikötővárosban születik meg az 20. sz. olasz irodalmában egyik remekműve, a Italo Svevo Zeno tudata c. regénye, és itt él és alkot a költő Umberto Saba is, akit a kiállítás két képe idéz). Az említett festők közül Arturo Nathan Weisshez járt analízisbe, s a pszichoanalitikus tanácsára kezdett el festeni: több önarcképe és szuggesztív erejű, belső tájait ábrázoló, szimbolikus tájképe tanúskodik erről az élményről. Cesare Sofianopulo excentrikusabb művész, aki számtalan önarcképben örökítette magát és énjének különféle oldalait. A harmadik fókuszba állított festő, Vito Timmel, Sofianopulo barátja. Néhány vizionárius jellegű alkotásán kívül két 1943-ban, már a pszichiátriai klinika betegeként festett művét mutatjuk be. A kiemelt festők mellett a 20. század elejének több trieszti művészétől láthatunk alkotásokat – elsősorban szintén portrékat és önarcképeket. |
|
|
|